Íráskészség

→Tovább a kurzushoz...

Kurzus leírása

Szeretnél továbbtanulni? Pályázatot írsz? Külföldre mennél a nyári szünetben ösztöndíjjal? A KP-s kurzusokon érvelő esszét kell írnod? Mindezekhez nyújt hathatós segítséget az Íráskészség-fejlesztés 4 + 4 hetes képzése. Az íráskészséget fejlesztő kurzus arra szolgál, hogy minél hatékonyabban és szakszerűbben tudd elkészíteni az írásos szövegeidet. A mindennapi hivatalos kommunikációban leggyakoribb szövegfajtákról lesz itt szó: az önéletrajzról, a hivatalos levélről és egy sajátos típusáról, a motivációs levélről, az esszéről, illetve a mindezekhez szükséges érvelési ismereteidet is bővítheted a kurzus során, mind magyar, mind angol nyelven. Mindkét kurzus önmagában is elvégezhető.


A kurzus ajánlott felvétele: 9-13. évfolyam


Bemutató videó


Kurzus készítője

A kurzus tananyagát dr. Veszelszki Ágnes, az ELTE BTK nyelvész oktatója, az MCC tanára állította össze. Bölcsész (tanári) és közgazdász végzettsége van, az egyetemi oktatás mellett a digitális kommunikáció nyelvhasználatát kutatja, könyveket és folyóiratokat szerkeszt, szabadidejében pedig az MCC-sekkel foglalkozik. Online többek között a Társadalmi tanulmányok (TT) kurzus vezetőjeként találkozhattok vele, offline pedig akár MCC juniorként, hiszen az első évfolyamos diákok szöveges készségeit is fejleszti.



Kurzusvezető

Falyuna Nóra nyelvész 1992-ben született. A Károli Gáspár Református Egyetem magyar szakán és nyelvmentor szakirányán szerezte alapszintű diplomáját, mesterszintű diplomáját pedig ugyanitt terminológia szakon. Jelenleg az Eötvös Loránd Tudomány Egyetem Alkalmazott Nyelvészet Doktori Programjában vesz részt, több kutatócsoporttal áll kapcsolatban, illetve a Doktoranduszok Országos Szövetsége Nyelvtudományi Osztályának egyik tisztségviselője. Fő kutatási területe a befolyásolás vizsgálata. Korábban egyetemi demonstrátorként, majd az MTA Nyelvtudományi Intézet munkatársaként dolgozott, jelenleg az MCC munkatársaként az Íráskészség kurzus vezetése mellett a kiadványokkal és a rendezvényekkel foglalkozik. Szabadidejében sportol, olvas és szeret segíteni az embereknek.




A számonkérés módja

A magyar nyelvű Íráskészség kurzus 4 hétből áll, amelynek elvégzéséről lehetőséged van programbizonyítványt szerezni. Ezt követően eldöntheted, hogy szeretnéd-e folytatni a kurzust angolul (Academic Writing címmel) a következő 4 hét tananyagával, vagy szünetelteted e-learning tanulmányaidat. Az Academic Writing kurzus sikeres elvégzéséről is programbizonyítványt szerezhetsz. A magyar nyelvű Íráskészség kurzusról vagy az Academic Writing kurzusról tehát önmagában is programbizonyítvány szerezhető, amelyet a végzős évben adunk át az MCC Középiskolás Program érettségiző diákjai számára. - A szemeszter első hétfőjétől kezdve minden hétfőn reggel 8 órakor nyílnak meg a tananyagok, videóval, olvasmányokkal, kiegészítésekkel és feladatokkal együtt. - A feladatokat azon a héten vasárnap éjfélig (23:55) lehet elektronikusan beadni, a határidő után a feladat fogadása lezárul. - Minden tananyag egész félévben elérhető marad a megnyitás után. - Minden héten mindkét kurzusrész esetében maximálisan 25 pont szerezhető, tehát négy hét alatt maximálisan 100 pont. - Az Íráskészség kurzus sikeres teljesítéséhez legalább 70 pontot, 70 %-ot kell elérni. - A kurzus „kiválóan teljesített” minősítéséhez legalább 85 pontot, 85 %-ot kell elérni.



Kurzus tartalma

1. Önéletrajz

Pályázatokhoz, ösztöndíjakhoz, külföldi tartózkodásra (nyári egyetemre, diákcserére) való jelentkezésnél, munkavállalásnál szükség lehet önéletrajzra. Az önéletrajz arra szolgál, hogy rendszerezetten, áttekinthetően számot adjon egy (állásra, ösztöndíjra vagy valamely támogatásra) pályázó szakmai tevékenységeiről. Ezen a héten megismerkedhettek az önéletrajz különböző típusaival: a ritkábban előkerülő folyó szöveges, illetve az általában használt táblázatos/kulcsszavas (más néven: angolszász, amerikai típusú) életrajz jellegzetességeivel, és ennek két altípusával, az időrendet követő és funkcionális életrajzzal.



2. A hivatalos levél és a motivációs levél

Hivatalos szerveknek, sőt tanáraitoknak vagy akár pályázatok írásakor hivatalos levelet kell írnotok – gépelt-nyomtatott vagy e-mailen továbbított formában. A második heti videóanyag ennek főbb szabályaiba ad betekintést, illetve segít eligazodni egy speciális hivatalos levél, a motivációs levéllel (kísérőlevéllel) kapcsolatos tudnivalók között is. E második témakör erőteljesen kapcsolódik a múlt heti tananyaghoz, hiszen a motivációs levél és az önéletrajz szorosan összefüggő szövegfajták. A kísérőlevél folyó szövegben összefoglalja az önéletrajzban vázlatosan, kulcsszószerűen leírt szakmai pályafutást, de nem ismétli meg az ott már elmondottakat, sokkal inkább a pályázó által a megcélzott pozíció szempontjából fontosnak tartott információkra tereli az olvasó figyelmét.


3. Érvelés

Hétköznapi megszólalásainkban, baráti beszélgetésekben, vitákban, szakmai-iskolai megnyilatkozásaink során, mind szóban, mind írásban gyakran kell érvelnünk. A hatékony érveléshez nyújt segítséget a heti tananyagunk: megismerhetitek különféle érvtípusokat, az érvek elrendezésének módjait – és azt is, melyek a leggyakoribb hibák az érvelés során.


4. Esszé

Az esszé szó a franciában eredetileg ’kísérlet’-et, ’próbá’-t jelent. Az angolszász kultúrában az „essay” fogalom a legtöbb fogalmazásformára alkalmazható. A magyar esszéfogalom ezzel szemben rendszerint olyan gondolatkísérletet takar, amelynek kiemelt eleme az érvelés. Esszének nevezzük az elemző-értelmező irodalmi fogalmazást, amely rendszerint a szerző személyes véleményét tükrözi, illetve a szépírói eszközökkel élő filozófiai-szaktudományi értekezést is. Az esszé műfajnak nincsenek általános szabályai; kötetlenség, a kifejezés szabadsága jellemzi, és általában igaz rá: mindenki másképp csinálja… Témaválasztáshoz, a felépítéshez és az olvasó figyelmének megragadásához ad tanácsokat ez az egység.



→Tovább a kurzushoz...
Utolsó módosítás: 2017. szeptember 3., vasárnap, 09:15