Irodalom másképp

→Tovább a november 2-án induló Irodalom másképp kurzushoz... 

A szeptember 7-én indult Irodalom másképp kurzus a "Kurzusaim" menüpont alatt érhető el.

Kurzus leírása

Irodalom másképp – olvashatod a kurzus címeként. Mihez képest másképp? Miért kell másképp? – merülhetnek fel benned jogosan a kérdések. Irodalom- és nyelvtanóráidhoz képest olyan problémákba próbálunk beavatni téged, amelyekre a tananyagban nem jut hely. Megismerkedhetsz a versek formai és tartalmi rejtélyeivel számos kortárs, napjainkban is alkotó költő-író művein keresztül. Az esszéírás mesterévé válhatsz, kapcsolatba kerülhetsz a kultúra legősibb gyökereivel és legfontosabb, napjainkban is zajló folyamataival. A legvégén pedig a dalszöveggé váló versek elméleti és gyakorlati kérdéseivel gazdagodhatsz.

Izgalmas olvasmányokban merülhetsz el, amelyek néha feszegetik az irodalom határait. Ilyen lesz a 4. héten Boris Vian Tajtékos napok című regénye, a 6. héten Csáth Géza Egy elmebeteg nő naplója című műve és a 7. héten Weöres Sándor A teljesség felé című könyve.

Azért igyekszünk másképpen irodalmat tanulni veled együtt (igen, mi is tanulunk majd a megoldásaidból), hogy te is alkotva, képességeidet fejlesztve gyűjthesd az élményeket. Videóösszeállításaink az írott tananyag kiegészítései, ahol a témával foglalkozó népszerű művészeket kértünk fel arra, hogy további gondolkodásra késztessenek egy-egy témával kapcsolatban.

A kurzus ajánlott felvétele: 9–12. évfolyam.


Bemutató videó



Kurzuskészítő

Palla GyöngyiPalla Gyöngyi magyar nyelv és irodalom szakos tanárként, illetve szociológusként végzett a Pécsi Tudományegyetemen 2009-ben. Dolgozott többek között a Magyar Nemzeti Bank egykori Látogatóközpontjában múzeumpedagógusként, majd egy könyvkiadó irodavezetőjeként, illetve kormánytisztviselőként egészségügyi területen uniós pályázatok koordinálásért is felelt. Mindemellett lehetősége volt arra, hogy felkészítő tanárként kőbányai hátrányos helyzetű tanulók iskolai felzárkóztatását segítő (1 éves) mentor programban vegyen részt. Jelenleg az MCC Középiskolai Programjában dolgozik mint programkoordinátor.


Kurzuskészítő és kurzusvezető

Boldog ZoltánBoldog Zoltán magyar és történelem szakos tanár, újságíró és kritikus. Diplomáját a Szegedi Tudományegyetemen szerezte 2008-ban. Jelenleg a Dugonics András Piarista Gimnázium tanára Szegeden, ahol a Piár Futár című iskolaújságot szerkeszti a diákokkal együtt. Műfajilag változatos írásai a legkülönbözőbb folyóiratokban jelennek meg (Eső, Irodalmi Jelen, Képmás, Kortárs, Pannon Tükör, SiópArt, Tiszatáj). Részt vett az élményközpontú irodalomtanítás nevű programsorozat legtöbb állomásán, és ennek a szemléletnek a jegyében többször szerepelt előadóként pedagógiai konferenciákon, továbbképzéseken.



Hasznos infók

Hogyan érdemes feldolgozni a témát?

Olvasd el a tananyagot! Ha letöltötted a pdf-et, akkor bátran jegyzetelj bele! Emeld ki különböző színekkel, amit fontosnak tartasz. Ha szükséges, készíts vázlatot (akár kézzel is, hiszen az olyan retro, hogy szinte már újdonság).

Nézd meg a videókat, amelyek a tananyaghoz, illetve az ajánlott vagy kötelező olvasmányokhoz kapcsolódnak!

Ellenőrizd, hogy van-e a tananyaghoz kapcsolódó kötelező olvasmány (nem mindegyikhez tartozik)! Ezekhez igyekszünk egy kis fogódzót nyújtani a tananyagban és a videókban!

Tervezd úgy a következő heteidet, hogy a 4., 6. és 7. héten egy-egy olvasmány vár rád. A 4. hétre Boris Vian Tajtékos napok című regényét választottuk neked. A 6. héten Csáth Géza Egy elmebeteg nő naplója című műve vár rád. A 7. héten Weöres Sándor A teljesség felé című könyvében kell elmerülnöd.

Ha a tananyaggal, a videókkal és az olvasmánnyal is végeztél, csak akkor kezdj neki a feladatoknak!

A feladatok a tananyaghoz, a videóhoz és az olvasmányhoz egyaránt kapcsolódnak. Igyekeztünk rövid válaszokat és mégis összetett gondolkodást igénylő feladatokat összeállítani, és minden tananyaghoz kapcsolódik olyan hosszabb vagy rövidebb szövegalkotás, amelyben kibontakoztathatod kreativitásodat.

Ha egy tananyag fölkeltette az érdeklődésedet, és szívesebben foglalkoznál a témával még részletesebben, akkor az ajánlott irodalom című részt érdemes áttekintened.

Hogyan történik az értékelés?

A kurzus 8 blokkjához tartozó feladatokkal összesen 100 pontot gyűjthetsz össze. Minden tanegységhez kapcsolódik egy-egy visszajelző kérdőív, melynek kitöltésével 0.5-0.5 pontot szerezhetsz (összesen tehát 4 pontot) a 100-on felül.

Az egyes tananyagokhoz tartozó feladatokra 10-15 pontot kaphatsz maximum. A pontszámod mellett előfordulhat egy rövid értékelés is, amennyiben az értékelő fontosnak tartja, hogy valamit megosszon veled.

Az Irodalom másképp kurzus teljesítéséhez a megszerezhető 100 pontból 55 pont szükséges (55%). A kiválóan megfelelt minősítést a 85 pont (85%) felett összegyűjtő diákok kaphatják meg.

Ügyelj arra, hogy alkalmazd a tananyagban lévő tudást, és továbbgondold a felvázolt problémát. Mi nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy bemagoltad-e az olvasottakat, hanem arra: sikerült-e értelmezned a tananyagot, és tudod-e használni az ott összefoglaltakat.

Ha bármikor elakadnál, kérdésed lenne, keresd a kurzusvezetőt az kp.irodalom@mcc.hu címen!

Mi tényleg kíváncsiak vagyunk a véleményedre, ezért bátran fejtsd ki az egyes kérdések mentén! Ügyelj azonban arra, hogy állításaidat érvekre, ne pedig megérzésekre alapozd!

Ne ijedj meg tőle, ha néha neked is kicsit költővé, esszéíróvá, filozófussá kell válnod. Legbelül mindenkiben ott van egy kis darab ezekből.

Kurzus tartalma

1. IroDALom másképp - Versszerű dalok, dalszerű versek

Vajon mennyire lehet idő(t)- és értékálló egy dal(szöveg)? Ha a későbbi Költészet és hagyomány című tananyagban is említett, nagy botrány kavart Bob Dylan esetét veszed alapul, aki irodalmi Nobel-díjat nyert dalszövegeivel, akkor talán nem meglepő, ha a fenti kérdésre ismerőseid/barátaid körében is sokan tagadó választ adnának. Ha a nagy indulatokat kiváltó díjátadót abból a nézőpontból közelíted meg, vajon mennyire éles a határvonal egy dalszöveg és egy vers között, talán egy sokkal izgalmasabb (határ)területére érsz az irodalomnak. Mitől működik egyáltalán egy dalszöveg? Miben lehet más a rendezőelve egy rap-, rock- vagy épp popszámnak, vagy egy évtizedek óta dúdolt slágernek? Mi történik a verssel, ha feldolgozzák? Egyáltalán el lehet rontani egy verset, ha zenei alapot adunk hozzá? Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ az alábbi videóösszeállításban, amelyben Zoltán Áron színművész beszélget Beck Zoltánnal, a 30Y zenekar frontemberével.


2. Mi haszna a verselemzésnek? (1. rész) - A versek formai megközelítése

A verselemzés nem alkímia, nem boszorkányság, hanem egy nagyon izgalmas játék, melynek során közelebb kerülhetsz a mű nyelvéhez, annak világához, több nézőpontból megvizsgálhatod a szöveget, segít a logikus gondolkodás és az íráskészséged fejlesztésében, saját magad megismerésében, és nem utolsósorban még esztétikai élményt is nyújthat. Ahogy mindennek, a verselemzésnek is megvan a saját eszköztára, két tanegységben is ezeket vesszük górcső alá: hogyan állj neki egy elemzésnek, milyen megközelítési módokkal élhetsz (merthogy sokféle megoldás létezhet, és ez benne a gyönyörű), milyen trükkök, mankók segíthetnek az értelmezésben, és mi az, amit inkább kerülj el, mert tévútra visz. De mielőtt előre szaladnánk addig, hogy mi segíthet téged, ha szembe találod magad egy korábban nem ismert műalkotással, előbb tisztázzuk, mit értünk egyáltalán vers alatt, illetve miben más a vers befogadása, mint egy elbeszélő műfajé/drámai szövegé.


3. Vers kötöttségek nélkül? - A szabad és a szabadversekről

Egy irodalmi folyóiratot végiglapozva felfigyelhetsz arra, hogy jóval több szabadvers születik napjainkban, mint kötött formájú költemény. Sikerült volna az avantgárd forradalma, vagy egyszerűen az ősi hagyományokhoz való visszatérésről van szó? Annyi biztosan elmondható, hogy a szabadvers nem a kortárs költészet újítása: összefoglalónkban röviden áttekintjük, hogyan alakult ennek a formának a története az ókortól napjainkig, és milyen új tartalmakkal töltötték fel egyes alkotók.


4. Az esszéírás rejtelmeiről - Ötletek, tanácsok, tudnivalók

Tananyagunkban először magának az esszének a fogalmát járjuk körül, s lépésről lépésre áttekintjük, miért jó, ha megtanulsz esszét írni, egyáltalán, milyen a jó esszé, hogyan formálja kritikai gondolkodásod. Az írás – akárcsak oly sok minden más az életben – gyakorlással fejleszthető: minél többet írsz, annál könnyebben alkalmazod a szöveg tudatos tervezésének technikáját, amely nem csupán az irodalomórán lehet hasznos számodra, hanem akár egy hosszabb Facebook-poszt, egy jegyzet, vagy épp saját blogod szerkesztésekor is. Segédanyagunk a szövegalkotás módszertanába is betekintést nyújt.


5. Mi haszna a verselemzésnek? (2. rész) - A versek tartalmi tulajdonságai

A verselemzés nem alkímia, nem boszorkányság, hanem egy nagyon izgalmas játék, melynek során közelebb kerülhetsz a mű nyelvéhez, annak világához, több nézőpontból megvizsgálhatod a szöveget, segít a logikus gondolkodás és az íráskészséged fejlesztésében, saját magad megismerésében, és nem utolsósorban még esztétikai élményt is nyújthat. Ahogy mindennek, a verselemzésnek is megvan a saját eszköztára, két tanegységben is ezeket vesszük górcső alá: hogyan állj neki egy elemzésnek, milyen megközelítési módokkal élhetsz (merthogy sokféle megoldás létezhet, és ez benne a gyönyörű), milyen trükkök, mankók segíthetnek az értelmezésben, és mi az, amit inkább kerülj el, mert tévútra visz.


6. Esszé és szórakoztatás, avagy kis magyar esszétörténet

Az alábbi összefoglalóban azt mutatjuk be neked, mit értettek az elmúlt századokban jó esszén, és hogyan néz ki a műfaj ma népszerű változata. Egy kis esszétörténelemben lesz részed, amelynek keretében néhány konkrét példán keresztül igyekszünk bebizonyítani, hogy a műfaj ma is él, sőt virágzik. Röviden: az esszé a kortársunk.


7. Költészet és hagyomány - Évezredek óta ugyanazt a dalt fújjuk?

„Áfás számlaigényét, kérjük, előre jelezze!” – olvashatod az egyik bevásárlóközpont pénztáránál ezt a hexametert. Ezzel az áruházban dolgozó marketinges kolléga egy olyan hagyományba illeszkedett bele, amely több ezer évre nyúlik vissza, és ez a költői tradíció ezzel az esztétikailag okosan megfogalmazott kéréssel életre kelt. Az alábbi tananyag arra keresi a választ, hogyan is közelíthető meg ez a hagyomány, és mindez hogyan él tovább mindennapjainkban, hogyan formálja és alakítja évezredek óta gondolkodásunkat, nyelvhasználatunkat, és magát a világirodalmat.


8. Irodalmi szövegek a digitális térben - Az irodalmi kreativitás lehetőségei az online platformokon

Az alábbi tanegységben egy nagyon izgalmas, napjainkat érintő, de nehezen körülhatárolható témát vizsgálunk. Arra keressük a választ, a digitális technológia okozta változások hogyan hatnak az irodalomra és ezzel összefüggésben a nyelvhasználatunkra, milyen lehetőséget tartogatnak a még meg nem írt művek számára, és közben hogyan befolyásolják az alkotás folyamatát, az olvasási szokásainkat, hogyan mosódnak el a határok az alkotók és a befogadók között. A folyamatos változásban lévő digitális közegben az irodalmi szöveg is, akár egy kaméleon, változik, újabb és újabb szövegtípusokat hozva létre: régi műfajok megújulnak, és új, sosem volt műfajok születnek, teret engedve a kreativitásnak.



→Tovább a november 2-án induló Irodalom másképp kurzushoz... 

A szeptember 7-én indult Irodalom másképp kurzus a "Kurzusaim" menüpont alatt érhető el.