Esetmegoldás - Alakítsd Te a történelmet!

→Tovább az április 1-én induló Esetmegoldás - Alakítsd Te a történelmet! kurzushoz... 

A február 5-én indult Esetmegoldás - Alakítsd Te a történelmet! kurzust a Kurzusaim menüponton keresztül tudod elérni.


Kurzus leírása

A történelmi esetmegoldás kurzus célja az esetmegoldás módszertani alapjainak bemutatása történelmi példákon keresztül. A kurzus során rövid történelmi esettanulmányokon keresztül sajátíthatod el az esetmegoldás alapjait a helyzetelemzéstől a prezentáció elkészítéséig úgy, hogy közben a problémamegoldó készséged és a történelemtudásod is fejlődik.

A kurzus ajánlott évfolyama: 9–12. évfolyam.

 


Bemutató videó

Kurzusvezető

Seres Dániel

Seres Dániel

Seres Dániel ókortörténész, klasszika-filológus, történelemtanár 1991-ben született Budapesten. Jelenleg főállásban a Semmelweis Egyetemen adjunktusként oktat orvosi terminológiát, orvosi latint. Emellett félállásban az Óbudai Árpád Gimnázium történelemtanára, a Kodolányi János Egyetem Történelem Tanszékének óraadója, a KP csapatát 2021-től erősíti.
Fő kutatási területe az attikai szónoklás, elsősorban Démoszthenész beszédei, de kutatásai kiterjednek a görög- és latin felirattanra, a vulgáris latin nyelvészetre is. Tagja több, elismert szakmai társaságnak: az Ókortudományi Társaságnak, az Association Internationale d’Épigraphie Grecque et Latine-nek, az International Council of Museums-nak és a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének. Rendszeresen ad elő magyar és nemzetközi konferenciákon, tanulmányait, fordításait magyar és angol nyelven publikálja. Szabadidejében szívesen fut (a kedvenc távja a félmaraton), túrázik, kerékpározik és nagy lelkesedéssel járja a magyar borvidékeket.

 

A kurzus felépítése

A két részből álló kurzus 8 hétig tart. Az első 5 alkalom középpontjában az esetmegoldás áll, míg a második, 3 alkalomból álló rész a prezentációs technikát fejleszti.

A kurzus 1. része a történelmi esetmegoldás alapjait mutatja be, amelynek során különböző történelmi döntési helyzeteket azonosíthatsz. Ezt követően megismerheted a SWOT-elemzést, amelyet ki is próbálhatsz IV. Béla és a Tatárjárás példáján keresztül. A harmadik alkalom középpontjában a problémamegoldás alapját jelentő opciós fa áll, ezzel összefüggésben a magyar kormány előtt álló stratégiai opciókat tekintheted át. Ezt a megoldás kidolgozásáról szóló kurzusalkalom követi, amelyben a fiatal II. Lajos stratégiai lehetőségeit kell részletesen kidolgoznod. Az esetmegoldásra vonatkozó kurzusegység utolsó alkalma a kockázatokat és ezek kezelését tárgyalja. A bemutatott eszközöket Zrínyi Miklós téli hadjáratának példáján keresztül próbálhatod ki. A prezentációs technikákat fejlesztő egység első, a kurzus hatodik alkalma az optimális prezentációs struktúrát mutatja be. A feladatod ebben a részben: Deák Ferenc bőrébe bújva prezentálni a kiegyezés legfontosabb pontjait. A hetedik kurzusalkalom célja, bemutatni azt, hogy milyen egy jó prezentáció, az utolsó, nyolcadik alkalommal pedig a versenyekre jellemző kérdezz-felelek, azaz a Q&A világába kalauzolunk el. A kurzus zárásaként II. Rákóczi Ferencről szóló esetet kell majd megoldanod.

Hajrá! Alakítsd Te a történelmet!

Számonkérés módja

A történelmi esetmegoldás kurzus során rövid történelmi esettanulmányokon keresztül ismerheted meg az esetmegoldás alapjait a helyzetelemzéstől a prezentáció elkészítéséig. Hétről hétre izgalmas videók világítják meg az aktuális témakört és a problémamegoldó módszereket, ezeket pedig esettanulmányok, linkek, illetve ajánlók színesítik még tovább.

A részfeladatok értékelés rendszere:

5 pontos feladatok értékelése: 1 pont forma; 1 pont módszertan; 3 pont tartalom.
10 pontos feladatok értékelése: 2 pont forma; 2 pont módszertan; 6 pont tartalom.
50 pontos feladatok: 10 pont forma; 10 pont módszertan; 30 pont tartalom
A kurzus teljesítéséhez az utolsó feladat sikeres elvégzése elengedhetetlen.

A kurzus értékelési rendszere:

51 pont: megfelelt
85 pont: kiválóan megfelelt.

Kurzus tartalma

1.1. A történelmi esetmegoldás alapjai

Az üzleti oktastásban használt esetmódszer új alapokra helyezheti a történelemtanulást. A módszer sajátossága, hogy lehetővé teszi egy-egy történelmi helyzet vagy eset lehetséges kimeneteleinek vizsgálatát a történelmi döntéshozók szemszögéből. A módszer segítségével megtanulható, hogyan lehet egy egyszerűnek tűnő történelmi helyzetet kritikusan és komplexen szemlélni.

1.2. SWOT-elemzés

Egy jó megoldás alapja mindig az alapos elemzés. A kurzusalkalom során bemutatjuk az egyik legelterjedtebb elemzési eszközt, a SWOT-ot, amely segíthet megérteni a történelmi döntéshozó helyzetét, ugyanis az eszköz a külső és belső erősségeket és gyengeségeket foglalja össze. Az elemzés segít a probléma valódi okának az azonosításában.

1.3. Az opciós fa

A problémamegoldás alapja az úgynevezett opciós fa. Az opciós fa segít áttekinteni az esettanulmány kulcskérdésére adható stratégiai válaszokat. Egy olyan rendszert biztosít, amely során az egyes stratégiai alternatívák összehasonlíthatóvá válnak. A kurzusalkalom célja, hogy megtanítsa az opciós fa helyes használatát és a lehetséges értékelési kritériumokat.

1.4. A megoldás kidolgozása

Az opciós fa felírása és a javasolt stratégiai irány azonosítása után a stratégia megvalósítása, vagyis implementációja következik. A megvalósítással válik kézzelfoghatóvá a stratégia, ezért érdemes erre időt szánni az esetmegoldás során. A kurzus negyedik alkalma arra a kérdésre adja meg a választ, hogy ezt hogyan lehet megtenni.

1.5. Kockázatok és kezelésük

Minden stratégia kockázatokkal jár ezért kritikus, hogy számoljunk velük, és ha bekövetkezne, akkor legyen egy tervünk arra, hogy hogyan is kezeljük ezt. A kurzusalkalom során a kockázatokat vizsgáljuk meg közelebbről és történelmi példákon keresztül szemléltetjükk, hogyan is lehet a kockázatokat bemutatni és kezelni az esetmegoldás során.

2.1. A prezentációs struktúra

Az esetek jó megoldása azonban nem elég, el is kell tudnunk azt mondani. Ahhoz, hogy a viszonylag komplex gondolatokat egyszerűen és érthetően tudjuk tálalni, fontos hogy a prezentációnknak legyen egy jól követhető struktúrája. A hatodik kurzusalkalom az esetmegoldás mögötti struktúrát mutatja be.

2.2. A prezentáció vizualitása

A letisztult struktúra mellett fontos a prezentáció vizualitása is, hiszen a célunk, hogy a közönség értse és szeresse a javasolt stratégiánkat. A hetedik kurzusalkalommal konkrét, kézzelfogható tippeket adunk arra, hogy hogyan is lehet szép és vizuálisan megnyerő esetprezentációt készíteni.

2.3. Q&A

Az esetmegoldást követő prezentáció fontos része a Q&A azaz a kérdezz-felelek, amelynek során az egyirányú prezentáció párbeszéddé alakul át. Hogyan válaszolj a zsűri kérdésire? Mi a válaszadás folyamata? Milyen a jó és milyen a rossz válasz? A nyolcadik, egyben utolsó kurzusalkalom ezeket a kérdéseket válaszolja meg.


→Tovább az április 1-én induló Esetmegoldás - Alakítsd Te a történelmet! kurzushoz... 

A február 5-én indult Esetmegoldás - Alakítsd Te a történelmet! kurzust a Kurzusaim menüponton keresztül tudod elérni.